Annons:
Etikettdop
Läst 2483 ggr
leemland
3/2/14, 6:04 PM

Dop

Igår va jag på dop och de fick mig att fundera lite 😛

Finns det speciella "regler" man ska hålla sig till då? Klädkoder och sånt? 

Och om man är den som har dopet; ska man "pynta" på något speciellt sätt och så? 

Och finns det något som verkligen är NEJ på ett dop? 🤪 Som på bröllop ska ju gästerna inte ha rött på sig 😉

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Gunlog
3/2/14, 10:23 PM
#1

Dopet är en ljus tillställning, så att säga.

Den klädsel som oftast gäller vid ett dop är att damer ska klä sig ljust. Kjol är tillåtet, men ska helst vara knälång och även längre. Så lite ben som möjligt ska synas, alltså är kort-kort kjol att utesluta. Damerna kan mycket väl ha en vacker hatt på sig vid större dop, men det är nog inte många som har det idag. Då går det bra att ha ett par handledskorta handskar också. Färgerna ska vara diskreta.

Männen ska ha en mörk kostym och en vit skjorta. Vid mindre dop så går det bra med en blazer eller kavaj och ett par byxor i annan färg.

När det gäller present till barnet så finns nog inga speciella "etiketter" att följa. Förr var det ju vanligt att faddrarna gav en dopsked för att ge en bra början på livet ekonomiskt och materiellt.

Jag fick en dopsked när jag föddes och fick därefter fler i samlingen när jag fyllde år. I vuxen ålder har jag köpt på mig resterande skedar i samlingen, så den är nu komplett förutom en enda sked.

Många gånger bjuds även prästen hem till dopfesten/kalaset, om ett sådant finns. Då kan prästen mycket väl hålla ett tal till barnet och dess föräldrar.

När det gäller pyntning, dukning och så vidare så finns det nog inga riktlinjer.

När vår son döptes så valde vi att ha ljusblå ljus på bordet ihop med ljusblå servetter med en blåklädd baby på. Vi hade bara kakor, tårta och kaffe. På den stora tårtan hade vi text och på den lilla tårtan hade vi en tårtdekoration, en baby med blå blöja. Vi hade också bordsplacering. Det var färdiga kort som jag köpte i bokhandel som var ljusblå med en napp på.

Man kan välja tema efter årstid, eller om man vill välja ett sago-tema så går det också bra. Det är lite vad man själv känner för och orkar med. Kommer det barn med på dopet så tycker jag det är en självklarhet att det ska finnas med ballonger så att barnen har något att leka med. Man kan ju göra mycket med en ballong! Det är bara att låta fantasin flöda. Vill man bjuda på mat går det naturligtvis också bra.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

leemland
3/3/14, 4:55 PM
#2

Tack för all information :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Gunlog
3/3/14, 10:32 PM
#3

Så lite så.

Jag tror att idag så är det lite si och så med ordning och regler.

Jag är själv den gammaldags typen som älskar traditioner och vett & etikett.

Informationen jag gav dig googlade jag på. Det jag inte visste var handskarna, men det andra hade jag redan vetskap om. Så nu har jag också lärt mig något nytt! 😉

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

leemland
3/5/14, 2:47 PM
#4

Ja jag är väl själv också lite åt de traditionella hållet 🙂 Fast jag inte är så "gammal" 🤪 haha. Men tycker också man ska ha sin personliga prägel på det hela 🙂

Kul att veta om vett och etikett och dom "gamla" traditionerna 🙂 

Får nog googla runt lite själv då och se 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Gunlog
3/6/14, 9:39 AM
#5

Jag tror det finns en sida som heter Vett & Etikett. Jag har nog tittar där en gång när det gällde en begravning vi skulle gå på.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

leemland
3/7/14, 8:41 PM
#6

Tack så mycket , ska kolla in den sidan  👍

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: