Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 1990 ggr
Gunlog
2016-01-06 19:46

OT - Min dator är sönder...

…så jag kan inte göra allt jag vill och tänkt här inne.

Jag får hoppas att jag kan få igång den inom det snaraste.

Under tiden använder jag mig av mobil (och surfplatta när jag kan).

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
Rita-S
2016-01-06 19:58
#1

Sönder hur, Gunlog?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gunlog
2016-01-07 22:12
#2

Själva maskineriet startar, men skärmen reagerar inte. CapsLock står och blinkar, wifi lyser röd, fläkten surrar, men sen ingenting. Den piper inte. Jag har kopplat extern skärm till den, men det funkar inte. Jag har provat ctrl+alt+delete, F 8, F9, F10, F11 & F12, men den reagerar inte.
Jag har kollat på hp supporten och det verkar som att något har lossnat, antingen grafikkortet eller något minne.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Rita-S
2016-01-08 01:12
#3

Laptop? eller stationär dator? 
Om det är laptop är grafikkortet built in chip (fastludat alltså) och kan fysisk inte lossna om inte datorn gått i golvet ordentlig. Då skulle du haft mycket mer problem, och en dator i fler bitar med förmodligen.. :) Sladdar från moderkortets built-in-grafik till själva skärmen på en laptop kan lossna självklart men då borde du fått bild på extern skärm om endast det vore fallet. Minnet är en annan femma, men datorn BORDE kommit med pip om det vore minnet med mindre det inte finns nån built-in-speaker. har den pipit förut vid normal start (ett kort pip som det skall vara) finns en built-in speaker och det borde alltså kommit pip, men det är inte alltid det händer att moderkortet ger pip-sekvenser för att berätta vad som är fel. Minnesfel kan man iaf ekskludera om man har tillgång på andra minnekort som passar. Men minnefel borde ändå givit skärmbild, då skärmen inte alls är beroende av datorns minne för att visa bios-skärmbilden. 

I normala fall skulle jag vid detta läget själv ha misstänkt att moderkortet själv rentav är pajj om det vore min dator som beter sig så som detta, antigen det vore stationär eller bärbar dator. Men svårt att veta utan tassarna på datorn direkt förståss.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gunlog
2016-01-08 12:37
#4

Denna laptopen har tyvärr blivit misshandlad, så att säga.

Men… Jag vill ha det till att den gör så här när den ska upp från viloläget. Det var det som hände nu sist, och det har hänt ett antal gånger förr. Då har jag fått tvinga på en avstängning med On-knappen, låta den svalna, och sen har jag kunnat starta den igen. Allra första problemet var att skärmen inte började lysa upp efter ett viloläge, utan jag kunde ana vad som fanns på skärmen vid visst ljusläge utifrån fönstret bakom mig. Jag kunde på så sätt leta mig fram i mörkret på skärmen för att stänga av den.

Jag var inne på hp supporten och exemplet "capslock & wifi dioden lyser och fläkten fungerar men datorn startar ej" fanns ganska högt upp. När jag gick in där och läste så stod det det vanliga som jag redan har gjort. Sen stod det också att om inget av det fungerar så är det troligast att grafikkort eller minne har lossnat från sitt fäste.

Jag förvånas inte om något är löst. Här spelas det hårdhänt på datorn tex att man bankar på tangentbordet med knuten näve för att man förlorar, istället för att ge bordet den smällen. Man slår också ner skärmen när man blir sur för att man inte får spela längre. Man slår ner skärmen när den spelande inte stänger ner efter 20 minuters tjatande. Man drar också ur elsladden från burken utan att stänga ner den först, bara för att den inte ska stå igång i onödan. Så jo, den blir misshandlad, tyvärr.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Gunlog
2016-01-11 08:30
#5

Det blir att lämna in den idag. Jag har hittat lösa komponenter i den, men kan inte fixa det själv.

Kalaset kommer att gå på ca 2000.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Gunlog
2016-02-03 23:23
#6

Jag blir nog med dator imorgon (torsdag). Wiiieee!!! 😃

Min surfplatta Lamina är ingen bra uppfinning, vill jag säga. Den fungerar hur den själv vill och inte som jag kommenderar. Jag behöver verkligen en dator nu med jobbsökande och allt.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: