Annons:
Etikettbröllop
Läst 2227 ggr
InkaAthilea
2/8/16, 7:51 PM

Klädkod kavaj?

Ska på bröllop och det står "kavaj" vad innebär det egentligen? Min Kille är väldigt obekväm med kostymklädsel… måste han ha på sig det? Vilken längd bör min klänning ha?

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Annons:
Gunlog
2/8/16, 11:55 PM
#1

Om jag förstår det rätt så är det ett stort bröllop ni ska gå på? Då är det bra att tänka på att ha bekväma kläder på sig för det kan bli långa sittningar vid matbordet med alla tal osv. Det är olika punkter på schemat som tex att brudparet ska dansa, det är presentöppning osv. Så bekväma kläder och skor är a och o.

Han måste inte ha kostym på sig, men står det kavaj så är det kavaj som gäller. Kavaj kan vara ett ledigt plagg. Han kan köpa en skjorta med fuskslips, dvs en slips som knäpps fast i kragsnibbarna, så känns det inte som att han ska strypas. Kavaj brukar oftast betyda att det är jeansförbud, men ett par lediga finbyxor/twilljeans går hur bra som helst. Dom är mjuka och behagliga och är sydda i jeansform.

Jag kan varmt rekommendera er att gå till Dressman och be om hjälp. De är väldigt kunniga i det, och eftersom han inte känns bekväm i kostym så kan de hjälpa att få fram något som han kan känna är okej. Jag och min sambo har alltid gått ut därifrån nöjda när/om vi behövt råd.

Jag skriver vi för jag har handlat till honom ett antal gånger och det har alltid blivit perfekt.

På ett bröllop är det egentligen inte acceptabelt med en klänning som slutar ovanför knäna, dvs knäna får inte lov att synas. Det kan bli jobbigt i en snäv kjol hela kvällen, så jag föreslår en lite ledigare långklänning där kjolen är lite vid.

Jag hoppas ni kommer att trivas på bröllopet med mycket kärlek, mat och god dryck.

(Och tänk på en sak om det nu är ett jättestort bröllop ni ska på: Drick inte för mycket till maten för det är inte brukligt att gå ifrån bordet innan middagen är klar.)

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

InkaAthilea
2/9/16, 7:14 AM
#2

Bra tips! Får gå till dressman och be om lite råd, tror jag. :)
Tack för de övriga råden också! :) Är säker på att det kommer bli jättekul!

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Gunlog
2/9/16, 7:44 AM
#3

Ja, det blir säkert jätteroligt! De som jag har varit på, har det hittats på bus av nära vänner till brudparet. Där blev det många skratt. 😃

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Upp till toppen
Annons: