Annons:
Läst 7684 ggr
Gunlog
11/25/11, 9:49 PM

Så stundar årets händelse...

Så. Nu har det varit kräftskiva, fars dag, Halloween och Allhelgona plus att Thanksgiving smög förbi i torsdags. Nu börjar det... Advent. Idag var jag och sonen Kevin på lite "inför advent"- shopping. En ny ljusstake till köket, 2 ljusstakar till våra stora fönster i extrarummet. En röd badrumsmatta...

Det finns så mycket inför julen… Jag känner att alla sk julförberedelser är julen. Lille julafton kl 17.00 är mina förberedelser förbi. Då kan jag koppla av och bara njuta av allt jag har gjort under december månad. Putsat fönster, hängt nya gardiner, putsat bokhyllan, städat köket, städat kylen. Ätit ur frysen för att kunna frysa in all överbliven julmat. Bakat lussekatter, Köpa julklappar, göra julklappar, pepparkakshus, sätta ihop bordsdekorationer, hänga upp ytterbelysningen i trädgården… Jag har ca 200 tomtar. Jag tar inte upp alla, men de flesta i alla fall. Folk säger: "Du är inte klok" men när de ser mitt hem så säger de helt annorlunda. När min sambos dotter flyttade hemifrån i dec månad för några år sedan så sa jag att hon kunde ta lite julpynt från oss. "Aldrig i livet!" sa hon. "Jag vill ha en tomtefri jul för en gångs skull. Jag blir tokig på dina tomtar." Idag säger både hon och hennes sambo att de vill fira hela julafton här hemma eftersom vi har det så juligt och underbart. De tycker det är äkta julkänsla när de kommer hem till oss. Det värmer mitt hjärta väldigt mycket och det är delvis anledningen till att jag gör det så juligt.

Förra året när jag blev klar med julpyntet så sa vår nu 6-årige son "Mamma, jag börjar nästan gråta." Jag blev orolig så jag satte mig bredvid honom i soffan och frågade varför han var ledsen och att han kunde berätta för mig. Då skakade han på huvudet och sa: "Nej mamma, jag är inte ledsen. Här är såååå vackert, mamma, och juligt så jag gråter nästan för att jag känner mys och att jag är glad. Jag ääälskar dig mamma." Jag började nästan gråta jag också. Dessa vackra orden…

Helgen innan jul åkte jag och sambon till London ensamma. Vår lille Kevin bodde hos storasyster under den helgen. Vi gick på London Bridge och fick se Tower Bridge, en riktig upplevelse. Vi gick först till London Dungeon, skräckkabinettet och sedan hittade vi Borough Market, en marknad under London Bridge Stationens räls-spår. då började det snöa. Flingorna var stora som enkronor och det snöade mycket. Vi bestämde oss för att gå till en pub i närheten för att slippa kylan och snön. Vi hittade en riktigt mysig hörna, en äkta pub. Den puben heter The Southwark Tavern. Där drack min sambo lite öl och jag tog "Mulled Wine" = varmt rödvin med apelsinskiva i. Hua!!! Ingen favorit hos mig, men det värmde. Vi hade suttit där i 10 minuter och pratat med den ene bartendern. Han berättade om sin fd flickvän som bodde i Växjö, så han blev glad att träffa på två svenskar. Han undrade när vi skulle flyga hem igen och vi svarade "Imorgon". Han skakade på huvudet och sa: "Sorry guys, I think you might be here a few extra days" (Tyvärr, jag tror ni får stanna här ett par dagar extra.). Vi tittade på varandra och tittade på honom och svarade kort: "NO!!!" Då hörde vi att dörren öppnades och ett sorl gick genom gästerna. Vi vände oss om och fick syn på två snögubbar som stod i dörröppningen. Det var ett par som kom in som var alldeles vita. Han hade ingen mössa på huvudet, men han hade dock snö. Han hade extra axelvaddar också. Hon hade vitt långt hår tack vare snön. Det var sanslöst så mycket det snöade. Man skulle kunna tro att de hade stått stilla utomhus i flera timmar.

Vi tog oss hemåt till hotellet som låg ca 1½ timmes resväg därifrån. Där var inte så mycket snö på marken. Vi slog på tv:n, men de sa ingenting mer än att uppe i Skottland så hade det snöat ordentligt. Vi kände att det var lugnt så vi lade oss i godan tro om att vi skulle få åka hem igen. Men icke… Vi frågade på hotellet innan vi åkte till flygplatsen, men det stod inte någon information om inställda flyg på Heathrows hemsida då. När vi väl kom till flygplatsen så fick vi beskedet: alla flyg till och från hela Storbrittanien var inställda. Ön var flygfri. Vi fick ställa oss i kö för att få en voucher till en natts övernattning på annat hotell. Vi kom till Wembley hotell kl halv 6 på kvällen och vi hade åkt från det andra hotellet kl 11. Dagen efter fick vi åka tillbaka till Heathrow igen och då fick vi stå i kö till hotellbokningen. 4½ timme tog det innan vi fick ett hotell. 1 timme senare åkte vi iväg med bussen och sedan stannade vi där i 3 nätter. Jag fick ett flyg på Lille julafton kl 14.00 och min sambo fick ett flyg kl 07.00 på julafton.

Detta, kan jag säga, var den värsta julen i mitt liv. Inga julklappar hann vi med. Ingen egen mat, utan jag fick sticka iväg julaftons morgon och köpa all mat färdiglagad. Mamma Scans köttbullar, färdigkokt julskinka… Jag satt med vår son på annandag jul och gjorde pepparkakshus…

Jag kommer aldrig åka långt hemifrån innan jul igen, helst inte med flyg.

Denna julen blir lugn. Jag har 3 veckors semester som börjar en vecka innan jul och jag ska spika fast fötterna i parketten för hemma ska jag vara.

Jag hade tänkt göra fina julklappar till min sambos dotter och hennes sambo, men det blev ju inget av då. Så i år vet jag många julklappar till de två. Det blir de som de inte fick förra året. Detta är personliga julklappar så det är inte bara att köpa dem…

Är ni lika jultokiga som mig? Varför inte gå in på den stora sidan om julen, nämligen Julen iFokus. Där är fullt håll igång om julens alla förberedelser, tips, folk som bara vill dela med sig av glädjen att det snart är jul. Söker du inspiration? Kika in där, vet jag, för det är många som är sååå sugna på att hjälpa till!

Glad 1:a advent!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.