Vilken nyårsmat ska du/ni bjuda på?
Jag har inte riktigt bestämt mig än, så jag får nog rådgöra med sambon…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.

Mums filibaba!
Vi köpte vår mat idag.
Sambon ville ha kallskuret. Bufféfat med potatisgratäng. Han ville beställa, men det är ju för sent och vi är bara två vuxna som äter det. Jag sa till honom att jag kan göra fatet, det är ju så enkelt, och då blev han så glad…
Sonen på 8 år ska ha köttbullar, prinskorvar och makaroner. 😕
Nåja. Vi bestämde oss för att ha basturökt kalkon, rostbiff, kallrökt skinka, lax och 2 olika patéer. Till detta blir det mycket gott: kantarellost, chornicons, gurka, mandarinklyftor, färsk ananas, hovmästarsås, paprika, körsbärstomater… En potatisgratäng till allt smarrigt och kuvertbröd, såklart!
En öl till maten för sambon och ett glas vitt vin till mig. Sonen får någon läsk.
På kvällskvisten blir det chokladfondue med frukter! Tyvärr hittade vi inte jordgubbar som sonen ville ha, (det är hans fondue-set) men han får nöja sig med päron, bananer, ananasen och lite annat gott.
Vid tolvslaget har jag en cideraktig dryck som heter Verdi. Den ska vi skåla i, jag och sambon, och sonen får Sprattel som jag kallar för alkoholfri "champagne" för barn!
VARJE år glömmer vi att bestämma något med vänner så vi hamnar oftast här hemma! I julveckan brukar det ringa någon och fråga om vi ska fira ihop, men i år har vi helt glömt bort det. Men vi får nog mys ändå!
(Det är rätt skönt att kunna lägga upp fötterna på bordet, sätta magen i vädret och rapa (och det andra) hur man vill.) Skämt åsido, men det är skönt att vara hemma. Här är inte så många som smäller i vårt område, så man behöver inte vara rädd för att några raketer ska komma och smälla av i ryggen på en.