Vilka traditioner på midsommar? Hur gör du?
Det finns ju några traditioner även på midsommar. Men de är olika beroende på var i landet man är…
1. Till exempel så är det det här med blommorna som man ska lägga under kudden för att drömma om sin framtida man/hustru.
2. Jag har fått lära mig att det är 7 olika sorters blommor.
3. Jag har fått lära mig att äta matjesill med dillkokt nypotatis, gräddfil och gräslök till.
4. Till efterrätt är det jordgubbar med strösocker och kaffegrädde på.
5. När jag gick i grundskolan gick vi till kyrkans midsommarfirande med dans kring midsommarstången och lotter som kyrkans pensionärer hade tillverkat själva. Där fanns kaffe och kakor till försäljning och pengarna gick till behövande.
6. Jag har fått lära mig att det heter just midsommarstång.
Men så är det inte överallt.
Hur har du det? Beskriv gärna. Det är spännande att följa.
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Det där med blommor är nog olika. Sju blommor är en variant, men det finns även versioner med både nio och fjorton blommor.
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
7 blommor från 7 korsvägar/stigar och man skall klättra över 7 staket för att plocka de lärde jag mig, natt till St.Hans 24 juni (vi firar st hans den 24e, inte midsommar på flyttbar dag).
Vi har ingen midsommarstång i Norge, vi har St Hans bål i stället, och vi brukar grilla om det går. Jordgubbar ingår ofta för att det är sommarligt att äta.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Det finns även en annan tradition som säger att man ska gå sju varv baklänges runt ett brunnslock och den första mannen man möter efter det ska vara den trolovade prinsen.
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/