Fest & kalas iFokus

Fest & kalas

Etikett: mat-dryck
Läst 1315 ggr
Gunlog
0

Enkel grillmeny att bjuda på!

Kanske det är dags att ha en grillkväll hemma?

Det är enklare än vad man tror. Man kan förbereda mycket kvällen innan, så blir det enkelt.

Vi hade folk hemma i helgen som var. Det badades en hel del i poolen, både stora som små tog sig långa sköna dopp. Och därefter spelade de några rundor pingis, även rundpingis.

Jag bjöd på enkel, men väldigt uppskattad mat. Det blev grillspett med tillbehör.

Jag tog skinksnitzlar och skar i småbitar, och lät dom ligga i marinad över natten.
Lite kycklingfiléer skars också i småbitar och lades i marinad över natten.
Grillpinnarna lät jag ligga i vatten över natten. Detta gör jag för att dom inte ska börja brinna på grillen.
Potatissalladen gjorde jag kvällen innan för att smakerna skulle dra sig samman, och smaka av dagen efter för att eventuellt krydda lite till.. (Se recept längre ner)

På pinnarna varvade jag: köttbit, gul lök, köttbit, chorizokorv, köttbit, minitomat, köttbit, röd paprika, köttbit.
Jag gjorde samma med kycklingen, men där uteslöt jag korven.
På grillen användes grillspray, som höjer smakerna väldigt bra. Det använder vi alltid när vi grillar.

Potatissalladen gjorde jag själv:
2 burkar kulpotatis som jag sköljde av och delade lite hur som. Medan de droppade av så blandade jag själva röran:
5 dl creme fraiche, 1½ dl gräddfil, salladslök (den gröna blasten), salt, vitpeppar & svartpeppar.

Jag gjorde också en sås som egentligen är till Flygande Jakob, men som fungerar alldeles utmärkt kallserverad till grillat.
Jag tog ca 2½ dl vispgrädde och vispade tjock. Därefter tog jag 1 liten burk mild tacosalsa och vände ner i grädden. Jag tog också i ketchup, tillräckligt så att man känner lika mycket smak av ketchup som av salsan. Därefter smakade jag av med lite salt.

Grönsalladen köpte jag färdig i påse. Jag tog lite fetaost och smulade ner i salladen, inget annat.

Vi grillade skivad ananas och majskolvar också, och även grillost, plus baconlindade färska sparris.

Någon valde att dricka en öl till, någon valde att dricka ett glas rödvin till och någon valde ett glas vitt vin till maten. Någon valde läsk och någon valde mjölk.

Det blev mycket uppskattat allting.

Senare på kvällen hade vi lite chips och nötter när vi spelade rockspelet.

Det blev en mycket lyckad kväll.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.