tårtrecept önskas
Hej! Skulle behöva recept på en bra påsktårta att ta med mig i påsk. Vi blir ca 6-9 personer.
Inte alltför krånglig, men god…..
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kan man inte köpa vanlig tårtbotten och skära den oval (Som ett påskägg då :P) Eller om du gör en egen, det kvittar nog. Sen kan du ju fylla den med gottis som du tycker är påskigt,
Jag skulle tex gjort så att jag skär tårtbottnen som ett påskägg. På första bottnen skulle jag lagt.. hmm.. jordgubbsylt =) I mitten skulle finnas mosad banan eler vaniljkräm, kanske både och? :D På och runt hela tårtan; ett lager grädde ;) Och så över alltihop ett gult marsipanlock. Så pyntar jag med smarties, smält choklad, pyntgelé, strössel, kanske geléhallon? 
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig
det låter inte dumt alls
Bra idé!
Gud vilka bra idéer, nu måste nog jag också göra en påsktårta!

#2: Visa gärna ett foto på tårtan sedan :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

vi köpte en påsktårta, vanilj/jordgubbsfyllning med gult marsipanlock och små jättegoda marsipankycklingar =)
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
så här blev tårtan! Fyllning av äppelmos, röda vinbär, banan och så grädde ovanpå och runtom. Dekoration av små aprikoshalvor och chokladägg.
Det blev gott och så satt vi och åt ute i den underbara vårsolen!!
gud va mumsig den ser ut!!

jättefin!
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

Finns det något kvar åt mej ? 
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

tårtor går åt rätt fort, särskilt om man njuter den tillsammans med goda vänner och underbart soligt väder….
men det blir fler kalas framöver, ett recept på glutenfri och mjölkfri tårta skulle också behövas…..

Jag brukar göra en drömrulle som jag inte rullar ihop, utan jag delar den i tre delar som jag staplar på varandra.
Fylling första lagret krossad annanas och andra lagret mosad banan. Brukar ibland byta ut nån av dem mot chokladmousse.
På tårtan hade jag inlagda mandarinklyftor som jag ibland häller en sockerlösning över så att det blir blankt (kommer inte på vad det heter). Går säkert lika bra med någonting gelatinaktigt och om man vill så kan man strunta helt i det eftersom det är ganska bra blänk i mandarinerna ändå. Runtom har jag låglaktosgrädde eller Oatlys havregrädde.
Fördelen med denna tårta är att den är hur god som helst för alla, eftersom den är naturligt glutenfri. Plus att du inte behöver köpa hem glutenfrittmjöl som du kanske inte behöver använda igen.

ja. det låter bra….tack för tips! Det blir nog tårta-för-många varianten
Det måste vara mjölkfritt helt, räcker alltså inte med laktosfritt..,
Oatleys kanske?
Gör du vanligt drömtårterecept?

Oarlys havregrädde är jättegod. Den brukar jag ha fast jag inte är laktosintolerant.
Jag rekomendenderar att du provar att göra den en gång innan du ska bjuda på den. Det kan vara olika storlek på ägg och långpanna.
Har gjort dubbelsatts av smeten ibland. Kommer inte ihåg om det blev bäst när jag tog bort äggvitan eller när jag bytte ut den mot ett helt ägg. Beror som sagt lite på om det är stora eller små ägg.
Drömrulle
3 ägg
1 äggvita (gulan ska vara till smörkrämen som jag inte brukar göra)
1 1/2 dl strösocker
3/4 potatismjöl
2 msk kakaopulver (jag brukar ta mer=)
1 tsk bakpulver
Ugn 250 grader.
Vispa ägg och socker till skum.
Rör försiktigt ner potatismöl, kakao och bakpulver på en gång.
Häll smeten i långpannan och grädda i ca 5 minuter. Vänd upp kakan på sockrat bakplåtspapper och låt den kallna.
Lycka till!
toppenbra! Tack!