Gratulerer med dagen 17 mai!
I dag skriver jeg på norsk. I dag feirer vi Norge. Vil dere oversette teksten min kan jeg stå til hjelp, eller man kan prøve seg med google translate :)
I dag er dagen vi nordmenn feirer vår frihet, vår nasjon, vårt flagg og vår Konge. Ikke nødvendigvis i den rekkefølgen.
Vi paraderer og gledes stort over at vi er en fri nasjon, med grunnlov, konge, demokrati og velstand. Ja, vi har faktisk velstand i norden tross alle små og større ilands problem. Og vi gledes i dag over det.
Det var ikke alltid slik at vi kunne feire dagen vår. Vi var under andre verdenskrig påtvunget ett herrefolk vi aldri ba om å få, vi ble okkupert, diktert og styrt fra et annet land. Igjen. Det var hardt for nordmenn å svelge, og vi kjempet inbitt i mot. Og når frihetens time var kommet, smakte frihetens feiring enda bedre, tross at vi var utarmet og melket for alle resurser.
Og vi feirer enda i dag. Vi kan aldri ta friheten for gitt, selv om det er en fødselsrett til alle mennesker, verdenskrigen lærte oss det. Vi må verdsette den, og feire den mens vi har den. Og vi gjør så, til gangs.
Så i dag heiser jeg mitt flagg, høyer mitt beger og skåler for min Konge, mine landsmenn, mitt land og mitt flagg. Og litt for meg selv.
Hurra for 17 mai! Gratulerer med dagen kjære nordmenn, og grattis till ni svenska som väljer fira den med oss! Vi är ju bröder trots allt! :)
_Ja, vi elsker dette landet,
_som det stiger frem
furet, vejrbidt over vandet,
med de tusen hjem.
Elsker, elsker det og tænker
på vor far og mor
og den saganat, som sænker
drømme på vår jord.
Dette landet Harald bjærged
med sin kæmperad,
dette landet Håkon værged,
medens Øjvind kvad;
Olav på det land har malet
korset med sitt blod,
fra dets høye Sverre talet
Roma midt imod.
Norske mand i hus og hytte,
tak din store Gud!
landet vilde han beskytte,
skønt det mørkt så ud.
Alt, hvad fædrene har kæmpet,
mødrene har grædt,
har den Herre stille læmpet,
så vi vant vår ret.
Ja, vi elsker dette landet,
som det stiger frem
furet, vejrbitt over vandet,
med de tusen hjem.
_Og som fædres kamp har hævet
_det af nød til sejr,
også vi, når det blir krævet,
for dets fred slår lejr.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Många grattis på er dag!
Det var fint skrivet, från hjärtat, det märktes!
Kram på dig, Rita, och skål!
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.

Grattis Norge!!!
En hälsning från det sydliga Skåne.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Jättefint skrivet Rita!
Hoppas att alla Norrmänn fick en fin dag!
/Désirée
Jag hade iaf en bra dag! Rätt nog utan någon Bunad då jag inte har någon men med god mat, gott sällskap och god film sen! :D
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.