Fest & kalas iFokus

Fest & kalas

Etikettövrigt-om-kalas
Läst 4473 ggr
[TrevorS]
0

Gör eget papper.

Funderar på att göra papper. Jag undrar finns det någonstans man kan få tag i ett kit billigare än det här:

http://www.roligaprylar.se/Gor-Ditt-Eget-Papper-Kit.html

Farwuq
0

Verkar vara en kul sak, undras om man kan mata in det i laserskrivaren?

ObestämdTungan ute

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[TrevorS]
0

Laserskrivare vet jag inte men patron fungerar. Skrattande

Farwuq
0

Man kan kanske lösa upp gamla utgångna femkronorssedlar, göra nytt papper och trycka något med högre valör.

Tungan ute

[TrevorS]
0

#3. Haha, ja det var en ide. ;P Jag är klar med papprerna, de ligger nu på tork. Skrattande Ska fotografera dem när de torkat.

Farwuq
0

Försök att bedömma kvaliten, är de lika bra som vanligt brevpapper eller är de lösare?

[TrevorS]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är detta första försöket och kom på att de ska torka på en plan yta och inte tidningspapper. De andra är fortfarande lite våta så man får vänta någon timme till. Jag lyckades göra tunnare papper som var som vanligt papper och tjockare (som den på bilden). De går att vika och är lika hållbara som vanligt papper. Det kit som jag köpte är till brevpapper, de är tyvärr A5, men om man lägger ihop två när man tar bort all fukt så blir det ett A4. Skrattande

[TrevorS]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag strök samma papper här ovan med strykjärn, nu när det är torrt, det gick toppen. Sedan testade jag skriva ut med bläckpatron och det fungerade toppen. Jag läste och det stod att alla skrivare kunde skriva ut på pappret. Så jag antar att alla skrivare kan skriva ut på det. Men de rekomenderade att man klippte sidorna så de blir lite rakare, antingen med sax eller papperskärare. Skrattande

Farwuq
0

Intressant till tusen, har du beräknat kostnaden för ett ark?

[TrevorS]
0

Gratis hittintills, jag har använt tidning och reklam samt kuvert jag fått.

Farwuq
0

Inte illa, Metro är ju gratis.

Men, missfärgas inte pappret av svärtan?

[TrevorS]
0

Det blir mörkare, om du kollar på bilden på artikeln ser du. De blev mycket ljusare är de torkade. =)

Farwuq
0

Man skulle kanske kunna blanda in en skvätt klorin i massan när man blöter upp pappret, då borde det blekas.

Obestämd

Men… tar man förmycket klorin så blir lösningen för alkalisk, då så får man viskos istället.

Tungan ute

[TrevorS]
0

ABSOLUT INTE KLORIN!! Mycket farligt när man hanterar dessa med händerna, använd citronsyra för att bleka om man nu vill bleka.

Farwuq
0

putt

Mitralis
0

Oj, vad snyggt det blevGlad Hur fick du pappert igenom skrivaren?

Farwuq
0

Ofta kan man ställa in en skrivare för olika kvalitéer.

[TrevorS]
0

Det var inga problem bara att lägga i, dock rekomenderar jag att klippa kanterna så det inte fastnar något i skrivaren. Och som #17 säger så kan man ställa in skrivaren också beroende på vilken kvalite på bilden man vill ha när man skriver ut. Jag valde vanligt papper, rekomenderar inte att skriva ut i färg, blev inte bra för min del.

Mitralis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har du gett bort något papper, eller sparar du dom? Glad

[TrevorS]
0

Jag har gett bort rätt mycket, nu råkade jag dra upp en reva förra veckan (gör papper någon gång i veckan, det är rätt kul att göra när någon fyller år, använder även dem att skriva memos på och ha på kyllskåpet, blir superfint) Skrattande

Mitralis
0

Wow, använder du dom att skriva memos på?! Det var lyxigt Cool

[TrevorS]
0

Kanske, men jag har en hel bunt med dem, använder betalda räkningar och liknande, bättre att göra nytt papper av dem än att kasta dem. Så slipper man vara noga med att riva dem fint. Skrattande

Mitralis
0

#22 Smart Guld i mun