Fest & kalas iFokus

Fest & kalas

Etikettbarnkalas
Läst 4195 ggr
[Mamuten]
0

Kalas i december

Jag skulle redan nu vilja ha tips på ett fem-års kalas i december. Det kommer inte att vara så många som blir bjudna misstänker jag. Förra året var det bara tre barn som dottern ville bjuda och tror det blir max 5 barn i år.

Jag är egentligen inte för att hålla i lekarna men jag misstänker att min äldsta dotter vill hålla några lekar. Inte för avancerade bara. Har ni några tips?

Sen vad skulle man kunna bjuda på? Är lite trött på standard"maten" som tårta och liknande. Kanske någon matigt och sen efter maten ställa fram chips och liknande? Sen en godispåse när dom går hem? Brukar ni ha någon "present" i påsarna? Det vet jag att många här har. Min äldsta dotter fick en jojo istället för godis sist hon var på kalas.

[Alenzi]
0

Plockmat är väl alltid kul, om barnen får var sin tallrik kan de själva blanda bäst de vill :) Behöver inte vara så märkvärdigt, bara upplägget är festligt.
Tårta tycker jag personligen "hör till", det är väl frågan vad din dotter förväntar sig - blir hon inte besviken om den saknas kanske ni tillsammans kan komma fram till ett alternativ.

När jag var liten var gräddbullerace en favorit :P Man sitter på knä på golvet med händerna bakom ryggen, och lämpligen med en stor tidning som underlag. På en tallrik framför en finns en gräddbulle (eller vad som helst annars som är lite lagom kladdigt, antar jag) och det gäller att äta upp allting fortast möjligt utan att använda händerna. Den som blir klar först "vinner", men det är oftast ingen som riktigt bryr sig om vem som vinner eftersom leken i sig själv är så rolig :)

[Mamuten]
0

Jag tror inte hon förväntar sig så mycket eftersom hon bara haft ett kalas tidigare men jag kan tänka mig att storasystrarna kan ha något att säga till om. Tungan ute Men det är bara mellersta tjejen som gillar tårta av mina barn.

Gräddbulleracet lät roligt. Skrattande

[Alenzi]
0

Jasså, om de inte ens gillar det kan det kanske göra detsamma :P

Det är det också, kan verkligen rekommenderas.

Lycka till =)

[Mamuten]
0

Tack. Vill helst inte bara proppa i dom en massa socker för då blir det en hel del vilda ungar som bara springer runt och skriker, hehe. Mina blir såna iaf och det räcker.

Bjuder på plättar med glass eller grädde till så blir det lite sött iaf. Eller våfflor? Det är nog en höjdare. Skrattande

Gunlog
0

Packa vetemjöl hårt i en liten kaffekopp. Vänd denna uppoch-ned på en stor tallrik. Lägg ett russin ovanpå toppen.

Var och en ska sedan skära i mjölet utan att russinet ramlar av. Den som får russinet att ramla får äta upp det utan att använda händerna. Det är roligt, det.

Mat? Ja, det är väl enklast med hamburgare med bröd alt. kokt korv med mos. Häll i lite karamellfärg i moset så blir det extra roligt.

Ska du ha en "efterrätt" så köp skopglass, strössel och chokladsås.

I godispåsen kan du ha några bitar godis, kanske en liten studsboll, en festtuta, ballong, eller en clementin…

Barnen tycker det blir toppen, det är jag helt säker på.

Om det blir jämnt antal barn, så kan de göra följande i par:
Ta ett snöre per par. Detta snöre ska de trä innanför kläderna. Först in genom ena armen, sedan ner och ut vid ena foten. Därefter ska den in vid andra foten och ut genom andra armen. Sedan är det den andras tur. Det par som klarar först vinner. Det kanske inte är den bästa leken om någon flicka har kjol, men annars är den rolig och ganska svår också.

Eftersom det finns barn som får sockerkick, så äter ni först, sedan lekarna, därefter glassen precis innan de går hem och godispåsen får de när de går, som ett tack för att de kom.

Man hinner inte så mycket på ett kalas om det varar i drygt 2 timmar. 2½ timme är nog rätt lagom för en 5-årings kalas, kan jag tycka. Skulle det finnas tid över så kan de ju ha lite disco! Det är aldrig fel!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[Mamuten]
0

Åh tackar för tipsen. Skrattande

Gunlog
0

Det var så lite så. Jag har haft 5-årskalaset redan. Det blev grillning i trädgården, vårt jäääättestora partytält, hoppeborgen och glass i stora lass. Jag tyckte inte barnen såg ut att ha så roligt, men föräldrarna berättade vilket beröm barnen hade gett när de kom hem.

Min son fyller 6 detta året, den 14 september. Tyvärr har han bara 4 kompisar med från dagis till skolan där han började i torsdags förra veckan, så han hinner inte riktigt lära känna någon. Det blir en bowlingtimme för barnen med discobelysning och discomusik, samt lite mat. Jag hoppas han vill bjuda fler… 2-3 st till, så de kan spela på 2-3 banor…

Får se hur det går…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.