Fest & kalas iFokus

Fest & kalas

Etiketttema-för-fest-tips
Läst 2338 ggr
WinterPrince
0

Imorgon är det kalas!

Imorgon fyller jag år och ska ha kalas! Mitt första riktigt egna kalas!

När jag studerade och bodde på 26kvm hade jag alltid kalas hemma hos mamma och pappa (där även dom flesta gäster bor). Nu har jag fått jobb och flyttat till en tvåa på 63kvm och kan ha eget kalas!

Jag ville ha ett litet kalas med bara mamma, pappa, bror+sambo+bebis, syster+sambo. Men mamma hade bjudit in farmor, mormor och morfar utan att jag visste.

Nu kunde inte syrrans sambo komma så det blir bara två mer än det var tänkt.

Jag har planerat en 3-rätters med indisk touch.

Förrätt: Heta räkor i martiniglas

Ett "ägg" med jasminris+ärtor i botten, över en sås på curry, cayennepeppar, chilisås, soya och creme fraiche. Toppat med extra stora räkor och en dill kvist.

Huvudrätt: Currymarinerad kyckling m gult basmatiris o limeraita

Grillad kyckling marinerad i curry, sambal oelek, ingefära mm. Serveras med basmatiris kokat med kanel och lagerblad, färgat med gurkmeja och blandas med russin. För svalka en raita på yoghurt, lime och mynta. Även grillade paprikabitar till.

Efterätt: Kulfi (indisk glass) Om jag lyckas med den…

Gräddglass med smak av saffran och anis. Serveras med russin och ev maränger.

Prognosen för morgondagen ser ut som att det ska bli uppehåll iaf. Har ändå inte planerat att vara ute för jag har inga utemöbler.

DesK
0

Grattis i förskott! Skrattande Det låter som att du får ett trevligt kalas med en god meny Tungan ute

/Désirée

Farwuq
0

Grattis!

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Gunlog
0

Många grattis!

Vilken gotte-gotte-meny!

Det blir lyckat!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Mitralis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Wow, det var en ambitiös meny som ser riktigt smaskig ut Tungan ute 
Grattis i förskott, och berätta gärna hur det blev sedan Glad

Gunlog
0

Mitralis, lite sura är vi väl för att vi inte får tillfället till att smaka?

*fniss* Flört

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Mitralis
0

#5 Abselut (Lisabeth i Madicken) Flört

Rita-S
0

Grattis i efterskott! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Farwuq
0

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Mamuten]
0

Grattis i efterskott. Hur gick kalaset?

WinterPrince
0

Tack alla!

Kalaset gick helt ok, fast jag var i tårar när gästerna kom. Stressad óch irriterad, dammsugaren gick sönder och jag hade inte hunnit duscha och byta om. (sen var dom en halvtimme tidiga också)

Maten blev lyckad. Förrätten var lite stark för Farmor men hon älskar att testa nya smaker.

I huvudrätten glömde jag russinen i riset och paprikan till. Det blev gott ändå, men russinen hade nog satt pricken över i:et. Naanbrödet var väldigt populärt så jag måste leta fram receptet för att sprida vidare.

Glassen blev stenhård och tog evigheter innan den tinade. Smakade inte så mycket lakrits som jag hade hoppats men helt ok.

Fick många bra presenter som jag önskat mig. Framförallt en microvågsugn och en gigantisk verktygslåda. Gladast blev jag ändå för en bit spånskiva och en blomstickling.