Astrid Lindgren Kalas
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker att Astrid Lindgrens filmer och serier är väldigt mysiga och det är väldigt lätt att skapa kalas med dessa teman.
Man kan välja mellan att bara ta en film eller serie och välja figurer och teman från den eller så blandar man alla.
Om man exempelvis väljer Emil som tema så kan man göra en inbjudan till "Stora tabberaset i Katthult" fast du byter ju givetvis ut Katthult mot din egen by
Gästerna kommer som Emil eller Ida och rekvisita till det brukar inte vara så svårt att komma över. Det ena man behöver som kille är egentligen en mysse och en bysse Ida är lite lurigare men en klänning och ett förkläde funkar fint. Man kan givetvis dra utklädningen hur långt som helst och det är ju roligare ju mer likt det blir.
Mamma och pappa till födelsedagsbarnet kan ju gärna försöka att likna Emils mamma och pappa.
När det gäller vad som det skall bjudas på så är det roligt att försöka ha det lite tidsenligt och exempelvis bjuda på saft eller mjölk istället för coca cola. Om man ändå vill ha läsk så är sockerdricka på glasflaska det givna valet.
Ett förslag på en lek är den klassiska "Äpplet i hinken" där deltagarna med munnen ska jaga reda på ett äpple i en hink full med vatten.
En annan lek är där man kastar ingar på pinnar som sitter som i ett kors och så får man poäng.
Förslag till musik finner du i denna tråd.
Fyll gärna på med dina egna förslag på kläder, lekar och mat och annat smått och gott som du kommer på 
På denna tiden gjorde man bondgård med kottar och pinnar dessutom, så samla inn massor med kottar och ha tandpetare klara så man kan göra en bondgård!
Man slog ringar på denna tid med. Man hade en ring och en pinne sen skulle man med pinnen slå och knuffa på ringen så den rullade bortöver. Den som kommer längst utan att den ramlar omkull var "bäst". Gör en liten bana med koner! Har du inte koner kan du använda kubb-block och göra olika portar. Slå in kubbgrejsen i silverpapper så kan du rita siffrer på dom med!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.