Min pojke fyller 6 år den 14:e september
Han har nyss börjat förskoleklass på skolan. Han gick över med 4 kompisar från dagis.
Jag har frågat vad han ville ha för kalas, men han visste inte. Jag frågade vem han ville bjuda, men han ville bara bjuda de 4 kompisarna.
Vi tänkte på att ha en bowlingtimme, men bowlinghallen här i Arlöv är stängd…
Eftersom han inte kände så många i klassen, så sa jag att vi skulle vänta en månad och ha kalaset i oktober istället.
Men, så idag ringde en av mammorna till dessa 4 kompisar från dagis. Flickan fyller år dagen innan min son. Hon frågade om vi skulle hålla kalaset ihop, för hela klassen ska bjudas. De har redan fixat lokalen som de brukar låna, så det är ju inga problem. Det är lättast och trevligast att bjuda hela klassen, så att barnen lär känna varandra ännu mer.
Vi pratade om vad vi skulle bjuda på, men det blev snabbt avklarat: varmkorv med bröd, samt glass till efterätt.
Jag har tallrikar, glas och muggar till maten, hon har tallrikar till glassen. Jag fixar musiken och hon lämnar inbjudningskorten… Jag har plast på rulle som skydd till borden, samt några underlakan i olika färger som dukar… Jag har ett paket med 100 ballonger i blandade färger, som jag tagit ca 20 st av…
Det kunde inte bli enklare med ett kalas för 21 barn…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Låter som ett väldigt smidigt kalas 
Men det låter inte som om din pojke egentligen ville ha kalas utan mer ni föräldrar? Han ville ju bara bjuda sina närmaste kompisar?
Det var för att han inte kände någon. Det har varit lite komplicerat nu när han har börjat skolan. Han har känt sig ensam osv. Imorgon ska han på ett kalas till en klasskompis som han bara känner lite grand. Hela klassen är bjuden. Jag tror de flesta vill bjuda hela klassen nu detta första året, för att barnen ska lära känna varandra bättre, och det tycker jag är en toppengrej.
Det har alltid varit så att den dagisavdelningen som min son gått på, har samarbetat med 2 andra avdelningar vid sammanslagningar o.dyl. När barnen sedan gått vidare till skolan så har de redan känt sina klasskompisar som de då har varit med vid dessa sammanslagningar. Detta året blev våra 5 barn plötsligt flyttade till andra sidan, så de fick inte gå med de kompisarna som de växt upp med från de andra 2 avdelningarna, vilket också har gjort att barnen inte känner varandra… Många av barnen i klassen känner, eller har känt, stor oro och lite av osäkerhet och ensamhet pga vad skolledningen har beslutat. Detta beslut har tagits bara pga att det då blev lika många barn i båda klasserna.
Det krävs en del av oss föräldrar, mer än vanligt, så att säga. Därför känns det bäst att ha ett kalas där hela klassen är bjuden.
Jag frågade vår son om han ville ha kalaset ihop med henne där hela klassen var bjuden, och han blev faktiskt överlycklig! 

Kalaset idag hos klasskompisen vara bara sååå rätt!
Barnen hade jättekul!
Det kommer att bli ett lyckat kalas nästa helg… 
Vad roligt! 
/Désirée

Imorgon gäller det! Imorgon smäller det!
Kalas för Kevin och Johanna!
Jippiiiii!!!!!!!! 
Härligt! Ta många kort och visa oss här sen! 
/Désirée
Ja. Jag tänkte att jag skulle göra det!