Festlekar... tips?
Någon som har förslag på festlekar… Jag menar främst när man äter middag och så..
Jag är 16 om 2 veckor och ska hålla i en … middag … typ. Vi blir 7 tjejer totalt och vi ska laga maten + efterätten tillsammans med musik i bakrunden…
Fördrinkar får man när man kommer
Sen har jag bestämt mig för att ha uppdragsleken medans vi äter…
**Alla får ett varsitt uppdrag på en lapp som de inte får berätta för någon.
På lappen kan det stå något som:
1. Torka din bordsgranne om munnen då och då
**men tänkte höra om ni vet några andra 'lekar' man kan göra. Inga tävlingar dock som "ät ett äpple fortast som möjligt".
Kanske en lek om hur bordsplaceringen blir..?
Film tips uppskattas också då vi ska kolla på film hela natten för de som inte vill sova. :)
Lägg märke till att jag träffade dessa 6 tjejer när jag började gymnasiet i början på augusti.. den ena tjejen träffade jag för 2 veckor sen.
Tips på efterätt man kan göra tillsammans också.. jag tänkte typ tårta.. :)
Hallöj Koppsal!
Tja du, lekar utan någon vinnare…
Eftersom ni inte känner varandra utan och innantill, så att säga, så kunde ni haft en lek i form av sanning eller kånka, fast utan kånka. Be tjejerna skriva några frågor på lappar. Dessa lägger du sedan i en kruka och därefter, när det är dags, tar du fram den… Ska det vara när ni äter middag? I så fall skriver du allas namn på lappar, lägger dessa i en annan kruka, så har du båda två på bordet. Sätt äggklockan på någon minut och när den ringer börjar du dra en lapp från varje kruka. Då får den, vars namn du drog, svara på frågan. Sedan ställer du äggklockan på någon minut igen och när den ringer så är det dags för ny dragning. den som svarade sist får dra. Lappen med namnet ska ner i krukan igen. Så håller ni på tills alla frågorna är slut. Det ska ju vara ordentliga frågor, men ändå roliga, så att alla tjejer lär känna varandra lite bättre.
När det gäller filmer är jag väldigt okunnig. Vad ska det vara för filmer? Roliga? Spännande? Skräckisar?
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
#1 Jo fast 5 av tjejerna har känt varandra sen de var 6 år gammla. Men man kanske kan göra så att de ska gissa grejer om mig? som en liten frågesport eller något.. de får ställa frågor till mig.. ?? De känner inte mig alls.
Sen fyller jag år också så festen är ju centrerad runt mig :)
Spelar inte så mycket roll men skräckisar och komedier brukar gå hem :)
Men de har nästan sett alla skräckfilmer man kan komma på, på rak arm. . . Spännande/thriller går nog också bra :)
Bara man kan hålla sig vaken så.. :)
Visst kan du låta tjejerna svara på frågor om dig. Det kan bli intressant! När det gäller filmerna så ska jag höra mig för lite. Jag har "filmexperter" i vänkretsen. Det är jättegott att göra en tårta själv. Har du en rund form så kan du göra en sockerkaka som bas och sedan dela den till 2, dvs en topp och en botten. Du kan ha i så enkelt som drottningsylt och grädde under förutsättning att alla tåler ägg och mjölkprodukter. När jag använder drottningsylt så vispar jag grädden och häller sen sylten i grädden. Det blir smaskens. Ovanpå tar jag och spritsar vanlig vit grädde som små toppar ute vid kanten, och innanför lägger jag bär. Det finns alternativ som tex äggfri sockerkaka och det finns laktosfri grädde. Man kan också välja att ha ananaskross i tårtan. Jag sitter just nu genom mobilen, så jag kan inte länka, men i en artikel har jag skrivit om hur jag gör tårta. Jag ska leta fram den till dig och länka när jag sitter vid en dator. Något annat som är gott att ha som enkel efterrätt är skopglass med sås, marängsviss (min favorit). Kanske vars en liten pannkaka, eller två, med en klick grädde och sylt på. Du kan ha inlagda päron med vaniljvisp, 7 sorters kakor, pannacotta, ostbricka till filmerna, chokladpudding, frukttallrik där man får ta vad man vill ha i fruktväg. Det finns så mycket gott gällande efterrätt så det är bara att låta fantasin flöda… =) Uppdatera gärna om hur festen varit!
Jag skrev fel. Jag förstod att du menade gällande att de skulle gissa om dig! Hihi!
Tack så jätte mycket för tipset!! Jag har tyvärr redan bestämt mig för cheesecake :))
Fördrink så får amn välja lite själv vad man vill ha. Vi har väldigt mycket grejor hemma .. det enda vi ska köpa hem är oklika juicer/karamellfärg och dekorationer.
Middag blir det hemmlagad pizza :D
Det blir ju kanon med cheesecake! Jag ska kolla upp om filmer.
#6 ok tack!
vet du någon lek som fixar bordsplaceringen. ?
#7 En rolig lek för det är närman ska para ihop 2 föremål, fördelen med denna är att gästerna inte bhöver känna varann innan festen.
Kan göras på flera olika vis:
Klippta pappersmönster som ska passa ihop
olika (köks)prylar som ska passa ihop
och så vidare
/Désirée
#8 men vi är 8 stycken och alla känner redan varandra. Vi ska inte sitta i par. Jag vill bara att placeringen ska bli slumpvis…
Men tack endå! :)
Varannan som har ljus klädsel och varannan som har mörk klädsel. Eller långt resp kort hår. Det finns så mycket som man kan göra… Ta två tärningar, du bestämmer vem som ska slå dem. Den som slår totalt 5 får sitta på plats 5. Om någon slår över 8 så får den personen bara slå om en gång till. Den som slår en 1:a först får sitta på 1:a plats, eller så tar du den automatiskt. Ju fler som fått plats, desto svårare blir det för resterande.
#10 smart! Så kanske vi gör :D
Koppsal, du har pm…
#12 nej det har jag tyvärr inte :P
Jo, nu har du… Jag fastnade i en sak här. Hihihi!