Laktosfri kalas?
Hej! Jag tar gärna emot massa baktips! Vi ska ha kalas för vår blivande 1 åring i början av december. Jag vill ha tips på enkla och smarriga recept, både kakor och tårta. Tårtan måste vara laktosfri.
:)
Hej LucyEwelyn.
Det är rätt lätt, man kan följa de flesta recepten på kakor och bröd till tårtor, man kan enkelt ersätta så här nedan. Rekomenderar om du ska göra tårta använda Kokosgrädde (hemmagjord). Se till att det är riktig kokosmjölk så det inte är massor av konstiga tillsatser och liknande, för det är grädden/fettet man är ute efter.
Mjölk
Det är lätt att ersätta mjölk i matlagning, bakning eller med lite choklad i.
- Sojamjölk (GoGreen, Alpro, Carlshamn,Provamel m.f.)
- Havremjölk (Oatly, Carlshamn, GoGreen,Provamel m.f.)
- Rismjölk (RiceDream/Kung Markatta, Carlshamn,GoGreen, Provamel m.f.)
- Quinoamjölk (EcoMil m.f.)
- Mandelmjölk (EcoMil m.f.)
- Hasselnötsmjölk (EcoMil m.f.)
Grädde
Vispad mejerifri grädde på tårtor, bakelser eller varför inte på cupcakes eller i kaffet?
- Sojagrädde vispbar (Soyatoo spray, Soyatoo visp)
- Havregrädde vispbar (GoGreen Visp, Carlshamn Luftig visp)
- Risgrädde (Isola) - svår att få tag på
- Mandelgrädde (hemmagjord)
- Kokosgrädde (hemmagjord)
**Yoghurt
**Lite Yoghurt till frukost eller varför inte använda som grund till dipp eller göra sås på?
- Soyghurt (Carlshamn, Alpro Yofus m.f.)
- Havreghurt (Oatly, Yosa, m.f.)
- Rapsy Frutty (vegansk, sojafri, havrefri)
Filmjölk
Creme Fraiche
- Yosa Havre Fraiche
- Havregrädde (med lite citronsaft i)
Smör
- Mjölkfritt margarin (Carlshamns Mjölkfria, Alprom.f.)
- Mjölkfritt flytande margarin (Becel Cooking,Carlshamns Mjölkfria m.f.)
- Olivmargarin (Landkrone m.f.)
- Rapsolja eller Majsolja, kan ersättas i bakning istället för smör.
- Kokosfett
Här är några recept från min blogg:
Kokoschoklad
Ingredienser:
50 g mjölkfritt margarin
½ dl sirap (ljus eller vit)
½ dl socker
2 dl Oatly iMat (havregrädde, båda sorter fungerar bra)
1 påse med kokosflingor (ca 200g)
vegansk blockchoklad
Gör så här:
Blanda sirap, socker och havregrädde och rör runt, tillsätt margarin och koka upp blandningen. Sänk till lite varmare än medelvärme, rör om då och då och koka tills det blir en tjockare massa 5-15 minuter (tills den börjar att tjockna). Häll i kokosflingorna och blanda väl med en slickepott, klicka ut och forma till en fyrkantig kaka på bakplåtspapper och låt den stelna i 1 timme. Skär sedan upp den till mindre bitar.
Smält chokladen i ett vattenbad eller i micro och doppa kokosbitarna och lägg ut på bakplåtspapper för att stelna i kylen. Förvaras i burk i kylen.
Grädd och chokladtårta
Ingredienser:
en sats sockerkaka (uteslut kardemumma och kanel och tillsätt 4 msk kakao)
kokosgrädde, gör dubbel sats (två burkar)
1 påse chokladpudding och sojagrädde (samma mängd istället för mjölk)
kakao till dekoration
Gör så här:
Gör en sats sockerkaka. Låt den svalna helt och dela. Gör chokladpuddingen och låt stelna i några minuter och smeta ut på bottnen, lägg på den andra delen. Gör kokosgrädden och dekorera tårtan med, använd gärna sprits. Dekorera med kakao.
Håller sig i ett dygn i kylen och godast om man gör någon timme innan servering.
Både recepten är från min blogg så jag har rätt till bilderna. 
TrevorS, du har öppnat en helt ny värld för mig, eller rättare sagt min dotter. Jag hade ingen aning om att det fanns så stora valmöjligheter för laktosintolleranta! Nu är hon ju knappt 1 år gammal så man har inte "forskat" så mycket i det :)
Vill pröva dina "Bountys", var hittar man veg choklad?
Det var så lite så. Jag brukar köra med vanlig blockchoklad, brukar vara helt laktosfria/mjölkfria. De billigaste brukar vara helt fria från mejeriprodukter, får läsa ingredienserna. Har inte lagt något märke direkt på minnet. 
Men TrevorS.
Var bodde du, sa du? Hahaha! 
Tack för smaskens-bilder!
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.

Tänkte berätta att jag brukar göra en gluten och laktosfri tårta med botten av Drömrulle. Om man vill ha en lite större tårta så gör man två långpannor och delar så att man får fyra delar som man travar på varandra.
Jag brukar ha mosad banan på ett lager och krossad anans på det andra.
Jag täcker med laktosfri grädde och frukt.
Ibland så anstränger jag mej lite extra och gör ett sånt där genomskinligt lager över frukten så att den blänker fint.
3 ägg
1 äggvita
1 1/2 dl strösocker
3/4 dl potatismjöl
2 msk cacao
1 tsk bakpulver
ugn 250
Vispa ägg och socker till skum. Rör försiktigt ner potatismjöl, cacaopulver och bakpulver på en gång. Häll smeten o långpannan och grädda i 5 minuter. Vänd upp kakan på sockrat bakplåtspapper och låt svalna. Dela och bygg efter behag.
Provbaka gärna en tårta före kalaset så att du vet hur den blir 

Det finns otalliga mängder produkter nu för dom som inte tål laktosen eller mjölkproteinet :) Arla erbjuder fullt sortiment laktosfria mjölkprodukter om du inte vill använda någon av dom alternativer som Trevor listar dessutom och mjölkfritt margarin får du tag i ungefär på alla mataffärer har jag sett. Om du vill baka utan ägg finns det ägg-ersättning exempelvis :) Glutenfritt finns där även alternativer, glutenfri bakmix finns i nästan alla Ica-affärer iaf! :) Men jo som du ser, du har en hel värld att välja från!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
En annan sak som gör att göra är norsk gelatin med vaniljsås/vaniljvisp (förståss gjort ut från dom recept som finns för laktosfritt), Oatly har även dom färdig vaniljsås i paketform.
Att göra "gele" som vi kallar det i norge är lätt!
välg saft. Om du vill spendera lite tid kan du göra massor med olika safter och göra lagvis gelatin. Det tar mycket tid men ser riktig kul ut! börja 2 dagar innan kalaset.
Till 1 liter gele:
3 delar oblandat saft
7 delar vatten
12 gelatinplattor.
Blanda saft och vatten och värm det upp medans gelatinplattorna mjuknar i kallt vatten. När saften är uppvärmt till det nästan kokar tar du det av plattan. Kläm vatten ut av gelatinplattorna, och ha dom i saften. Rör försiktig tills gelatinet har löst upp sig och låt det svalna litegrann. När det börjar bli rumtempererat har du det i genomskinlig glasskål som rymmer 4-5 liter. Låt stå kallt tills det har stelnat, det behöver några timmar, 4-5 timmar för att vara säker.
Repetera med annan färgat saft, men nu måste du vänta tills gelatinen är lite kallare än rumtempererat och ha mycket försiktig över den andra geleen. Låt det stelna helt, över natten denna gången.
Repetera med en tredje färg. Låt stå kallt till kvällen innan fästen så är du säker och gör sista färgen saft, avkyl till rumptemp och ha försiktig över.
Du kan göra det ännu mer spännande med att ha olika saker i dom olika lagren. Hackat chocklad i ett lager, hela blåbär i ett annat, hela hallon i ett tredje osv.
Välj olika safter som smakar gott tillsammans. Alternativt använder du samma typ saft, bara med konditorfärg! Om saften redan är röd blir det svårt att färga den, så detta passar bäst med svagt färgat saft som äppel, fläder, citronsaft.
När detta är stelnat har du gelatin i så många lager du orkade göra, och det smakar riktig gott med vaniljsås :) Det tycker iaf vi nordmänn! Gele är standard på alla barnsällskap!
Vill man vara "Lat" så skaffar man tårtform i form av någon nalle, hjärta eller annat, gör gelatin i en sådan, doppa formens utsida snabbt i varmt vatten och vält över den på en tallrik så den kommer ut av formen!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Det vattnas i munnen när jag ser kakorna.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Ja, visst gör det, Farwuq! Jag känner samma sak.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Visst gör det, kakor är nog det bästa jag vet. 
Choklad är min favorit!
Speciellt smarriga tårtor! 
Jag hittar inte laktosfri blockchoklad någonstans :( Står att det innehåller mjölkpulver :(
Har du kollat vi bakgrejerna också på blockchokladen?
Kung Markatta ska ha en, men kan innehålla spår av nötter att påpeka.
Odense har en också men kan innehålla spår av mjölk, det tillverkas tyvärr i samma maskin som de använder mejeriprodukter.
Har du kollat på Lidl, kom på att jag köpt flera olika sorters choklad där som heter bara choklad och varit helt fria från mejeriprodukter, kan innehålla sojalecitin.
#18 Har bara kolla bakhyllan, jag ska kolla på Lidl! Tack :)
Postat några mjölkfria choklader här också. 
Har man frågor ang. allergi så ska man fråga TrevorS, helt klart!!!
Du är guld värd, TrevorS…
Tackar. Kom på att om ni har frågor, ställ dem gärna här, skicka gärna en liten notis till mig om jag skulle råka missa, tittar in hit ofta, men missar ibland nya inlägg!