Gömma nyckeln
Alla deltagarna samlas i ett rum. En deltagare får lämna rummet. Under tiden gömmer de andra en nyckel någonstans i rummet. Den som ska leta efter nyckeln kommer in och frågar "Fågel, fisk eller mittemellan?", dvs "Är nyckeln gömd högt upp, lågt eller i midjenivå. När den som letar kommer nära nyckeln ropar de andra "Det bränns".
Om man har temakalas kan man istället för en nyckel gömma något som är förknippat med temat.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
oh vilka minnen du tar fram Faxlin :)

Har man barn som är duktiga på att gömma och sedan glömma så kan man istället låta dem gömma en tesked istället för en nyckel 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Och har man vuxenkalas kan man ju gömma en hutt istället 
_No way! Yes way!
hehehe ja en hutt vore kul :P

Hutt är farligt ibland, som när man spelar ''fia med hutt''. Tror att gömma hutten är lite mindre farligt
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Älskar denna lek, minns när jag va liten och mamma brukade leka det med mig. Undra om jag kanske ska tvinga min pojkvän att leka med mig när han kommer hem? =P
Detta har man ju inte lekt förräns man var liten. Väcker minnen detta! 
Jag gillar denna lek också, trots min ålder. 

Ja det hade varit något. Vi brukade köra "varmt och kallt" också, där man sa varmt när man var nära och kallt när man var långt bort. För att hitta något, fast då vet man ju inte vad man letar efter först.