Fest & kalas iFokus

Fest & kalas

Etikettmat-dryck
Läst 3856 ggr
skotty
3

3 rätters middag

Jag är en tjej på 19år, bor hemma hos mamma och har i stort sett aldrig lagat mat. Mamma har skämt bort mig rejält. Iaf så har jag, mamma, mina mostrar och kusiner bestämt att vi ska bjuda varandra på middag. Det ska vara förrätt, varmrätt och efterrätt. Och vi lottade vem som det ska vara nästa gång och det blev jag.

Så nu behöver jag tips på vad jag kan göra för något. Det ska vara gott och enkelt, då jag inte är så erfaren som sagt. Recept skulle vara bra också ^^

Gunlog
2

Haha, vad det står still i mitt huvud! Jag tänkte direkt på förrätten…

Jag har själv serverat dessa några gånger, men namnet är puts väck.

Till förrätt, små kexliknande skålar som man fyller med skinkstuvning.

Till varmrätt gör du fläskfilé i ugn som serveras med pommes frites och bearnaisesås. Kan inte bli enklare. Du kan köpa fryst fläskfilé som är billig.

Till efterrätt tar du vanlig sockerkaka. Servera skivad med cocktailkonserv och vaniljvisp.

Till förrätten gör du det enkelt. Köp skinkstuvning och fyll dessa "vad de nu heter". Hoppas någon annan kan gå in och hjälpa mig med namnet här… Du värmer dem i ugnen ett par minuter i ca 175-200 grader. När du ser att det börjar bli glansig på ytan och att det börjar bubbla lite smått så är de färdiga. Ta sedan t.ex. serranoskinka (du behöver inte så mycket), rulla en liten bit skinka och sätt i dessa skålar, alt. att du lägger skinkan lite snyggt bredvid.

Varmrätten gör du så här:

Det är svårt att riktigt avgöra hur många ni är, men man brukar räkna ca 200 gram kött per vuxen person. När jag gör hemma så är vi 2 vuxna och en 6-åring som klarar oss på en filé.

Värm ugnen till 225´C.

Smörj en ugnsplåt som har lite höjd i sig. Ungefär som en gratängform. Du kan också göra detta i gratängformar, men eftersom ni är många så tror jag att det krävs 3 filéer till er.
Krydda fläskfiléerna med grillkrydda runtom hela och lägg i formen.

Ta 3 stora burkar hela champinjoner och strö runt filéerna. Dela en purjolök på längden och skiva sedan i cm stora delar. Börja från roten. Strö purjolöken runt filéerna och ta flytande stekmargarin och ringla över. Detta för att inte löken och svampen ska bli brända. Håll sedan koll på att köttet får lagom med färg. Vänd ca en gång per 15 minut. Rör runt bland löken och svampen samtidigt. Tycker du att det ser lite torrt ut bland dem så ta på mer margarin.
Du känner när köttet är färdigt. Ta en gaffel och känn hur köttet känns när det är rått. När du sedan ska känna om det är färdigt i ugnen så förstår du vad jag menar med att köttet blir hårt. Du ska känna i den tjocka delen. Du kan också provskära när det har gått 50 minuter. Du ser hur köttet ser ut när det är färdigt. Absolut inte rosa då det är griskött… När det har gått 40 minuter så flytta du ner köttet på nedre delen av ugnen och sätter in pommes fritesen. Om de har fått ligga framme en stund är det ett plus. Beräkna 1,2 kg. Servera bearnaisesås till. Jag tror du behöver 6 påsar. Du kan skära lite gurka och minitomater samt en röd paprika och servera till, men det är inget tvunget då du har purjon och svampen.

Till efterrätt lägger du 2 skivor sockerkaka på en assiett. Köp 2 stora burkar fruktkocktail. Öppna en burk och ta spadet från burken och blöta sockerkakan med. Ta ca 3 matskedar. Lägg 2-3 matskedar (inte mått nu utan riktiga skedar) med fruktblandningen på och vispa vaniljvisp och toppa med. Servera kaffe till.

Detta verkar kanske mycket, men det är det faktiskt inte.

Din inköpslista ser ut så här:

• Stora kex-skålar "vad de nu heter", 2 per person
  • 2-3 burkar skinkstuvning
  • Serranoskinka (finns nog i manuell charkdisk)
  • 3 fläskfiléer
  • 3 stora burkar hela champinjoner
  • 1 stor purjolök
  • 1.5 kg pommes frites
  • 6 påsar bearnaisesås
  • sockerkaka (eller gör själv)
  • 2 stora burkar fruktkocktail
  • vaniljvisp

Har du frågor om detta så tveka inte att hojta till!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Gunlog
2

Jag klyddade till det lite där. De Kex-skålarna kan du sätta in en stund medan köttet är inne. Jag tror nog att din mamma kan hjälpa dig liiite med det, va? Flört

Be henne snällt och hälsa från lilla mig. Hihihi! Cool

Tycker du inte om receptet så har jag helt andra recept till dig.

[TrevorS]
0

Vilka bra tips Gunlog! Skrattande

Gunlog
0

Tackar! Det är mycket lätt att göra, alltihopa. Jag kommer bara inte ihåg namnet på skålarna…

Jag får sova på saken…

Gunlog
2

Tack, TrevorS!

Krustader heter de där skålarna ju!

Skäms Lite pinsamt att skriva recept: "Ta lite av sådana jag inte vet vad de heter." Hmmm… Nåja, nu fick vi det uppklarat!

Hihihi!

DesK
0

Båda mina döttrar (nu 14 och 17 år gamla) gör då och då 2-3-rätters middagar Glad

Ljummen spenatsallad med knaperstekt bacon
Hemgjord pizza
Choklad och apeslinfromage

Räkcoktail
Fylld lövbiff med råstekt potatis
Hemgjord citronsorbet med rånkex till

Nässelsoppa
Grillad marinerad laxfilé kall romsås och potatispaket på grillen
Rabarberpaj med vaniljsås

Blandad sallad
Lasagne
Glass med choklasås

Är några olika middagar som de har gjort Glad

/Désirée

Gunlog
0

Du gav dem adressen hem hit till mig, va? Tungan ute

skotty
0

Gunlog - Tack för recepten Skrattande Det låter jättegott, hehe.. Om du har fler recept och orkar skriva ner dem så vore det jättesnällt Glad

Och DesK, vilka duktiga döttrar du har Glad Tack för tipsen du också Skrattande

Gunlog
0

Förrätt, varmrätt eller efterrätt?

Något speciellt du vill ha? Be inte om nöt- eller viltkött för det tillagar jag inte. Jag är dålig på fisk också, det håller sambon i… Obestämd

Jag är av den arten som tycker att vilt ska få vara där: i det vilda.

Fisk? Hua… Luktar "¤%/I/W#¤%&"

skotty
0

#9 Vad som helst Skrattande Men nej, gillar inte ko eller vilddjur. Fisk är inte heller så speciellt gott. Men fläskkött och kyckling ^^ Har funderat på wok till varmrätt, men vet inte.. Hehe. Ge alla tips du har, hehe Glad Om det finns recept på internet så kan jag söka så du slipper skriva om det är jobbigt Skrattande

Gunlog
0

I´ll be back! Flört

Gunlog
1

Om vi tillfälligt bortser från 3-rättersmiddagen så har jag ett tips på hur du överraskar din mamma. Klipp 3 kycklingfiléer i munsbitar. Tänk på att de krymper. Stek dem på järnet och krydda med grillkrydda. Släng i 2 burkar creme fraiche smaksatt med charlottenlök, senap och vitt vin. (Skånemejeriers smaksatta, tror jag) Låt det koka upp lite och häll det i en skål. Värm några mjuka tacobröd i ugnen och hacka lite grönsaker, tex grönsallad och paprika. Ta gärna lite majs också och riven ost. Sedan gör ni er egna "burrito" direkt vid bordet och pratar om allt och inget. Det blir en toppenmysig kväll för er! Jag kan säga att jag inte gillar senapssmak hit och senapssmak dit, men denna creme fraiche är mycket, mycket god. Se bara upp så att du inte får den som är smaksatt med svamp och cognac! De ser exakt likadana ut! Lycka till!

wingren
0

Tycker det är gott med något lite syrligt till efterätt, speciellt efter en rejäl trerätters :) Så lime/citronpaj kanske skulle va något? Lycka till! :D

skotty
0

Oj, glömde helt bort den här tråden.. Efter många om och men valde jag min favoriträtt till varmrätt - nudlar med thai wook. Till förrätt blev det majssoppa med tacokrydda, och pannacotta till efterrätt Glad

Igår var sista middagen och alltså finalen. Jag berättade väl att vi betygsatte varandras mat? Hur som helst, så satt vi i drygt två timmar och väntade på resultatet (en granne skulle räkna och hon va jätteseg!) .. Tillsist kom hon in och så sa hon "Jag har en lapp här, där jag har skrivit såhär.. GRATTIS SKOTTY till vinsten, med 63 poäng av 75 möjliga tog du hem vinsten!"

Gissa om vi blev överraskade? Gissa om jag blev glad? HELT GALET!

Så nu är jag 500kr rikare och har något bättre självförtroende Skrattande

Tack för hjälpen iallafall!

Nu ska jag ha middag om tre veckor igen. Samma sak, 3 rätters och betygsättning. Men den här gången ska vi göra det lite svårare med olika teman. Jag fick 80-talet. Ska pynta och duka som på 80-talet, maten ska va typiskt 80-tal och underhållningen ska också ha någon koppling till 80-talet. Har redan satt igång med planeringen. Det här blir kul! Skrattande

Gunlog
0

Åh, så roligt att du vann! Grattis Skotty! Du får skriva igen när det är dags, vilka rätter du gör, gärna recept, bilder på dukning mm. Ska bli spännande!

Mitralis
0

Grattis Skotty! Glad
Snart dags för nästa omgång nu. Lägg gärna ut vad det blir den här gången och hur det går sedan.