Fest & kalas iFokus

Fest & kalas

Etiketttema-för-fest-tips
Läst 4325 ggr
[Norpan88]
0

Tips på mat?

Hej!

Jag ska ha liten fest på lördag och ska bjuda över några vänner. Mina vuxna barn kommer också. Vi kommer väl att vara runt 8 personer.

Jag vet ännu inte vad jag ska hitta på för mat.

Jag tänkte mig en varmrätt och sedan efterrätt eller kanske smörgåstårta? Men det kanske blir trist med smörgåstårta och opersonligt?

Det står helt still! Hjälp mig gärna med tips.

Inte alltför jobbigt att laga till.

[Norpan88]
0

Ska handla på fredag.

Gunlog
1

Hej Norpan!

Finns det några allergier?

Du kan göra potatisklyftor i ugnen (gjorda på bakpotatis). Ta flytande margarin och ringla över, strö lite grovsalt eller smaksatt flingsalt.

Skär fläskfilé i ca 2-3 cm tjocka skivor. Krydda med salt, vitpeppar och körvel och stek dessa på alla sidor.

Sedan kommer såsen som är mycket speciell, men mycket, mycket god.

Du tar en burk lätt creme fraiche i stekpannan. Håll plattan på 6:an (om du har 9-stegs). Häll i 2.5 dl matgrädde och därefter häller du i balsamvinäger med hallonsmak. (Såsen blir grå av denna, men du kan ta i någon droppe röd hushållsfärg så att det blir trevligare. Jag gör det dock inte.) Se till att smaka av för varje gång som du häller i balsamvinägern, annars blir det beskt så in i… För att förhöja smaken av hallonen så tar du i strösocker. Ta det försiktigt med detta också, så att det inte blir för sött.

Till efterrätt kan du göra en enkel savaräng. Baka en sockerkaka i en rund form med hål i mitten. Köp cocktailfrukt på burk. Ta spadet från burken och häll försiktigt över sockerkakan, gärna nåfra timmar innan så att kakan suger upp spadet. Lägg därefter fruktbitarna i mitten av kakan och runtom den. Servera med vaniljvisp och en kopp ganska starkt kaffe.

Efter en timme kan du göra något utöver det vanliga. Servera vars 2 bitar After Eight, en bit mörk choklad med chili och ett glas cherry till.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[Norpan88]
0

Tack för det tipset på mat.  Det enda är väl att klyftpotatis kallnar så fort. Tar gärna emot fler tips också Glad Efterrätten lät läcker :)

Ja, lite allergier finns…

kanel, svamp, kiwi, röda äpplen, räkor

[Norpan88]
0

Det där sista lät smarrigt också. Är det vanlig sherry?

Gunlog
1

Ja. Är du osäker så fråga på Systembolaget vilken cherry som de rekommenderar till choklad.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.