Fest & kalas iFokus

Fest & kalas

Etikettbröllop
Läst 6931 ggr
janehellen80
0

Bröllopsinbjudan : inspiration sökes

Hejsan.. ska göra mina egna inbjudningskort till vårat bröllop .. men tappa helt inspiration nu .. hittar inga bra sidor på nätet heller.. någon som har tips på sidor? lr tips och råd?

Färgtemat är vinrött & guld ..

mvh Helene

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Gunlog
0

Hej janehellen80!

Kul att du frågar här inne hos oss!

Först vill jag gratulera och hoppas att dagen blir precis som du/ni vill/önskar!

Vinrött och guld är jättefint. Jag kommer som snabbast på en sak, men det beror på hur många gäster ni har tänkt bjuda.

Är det ett mindre bröllop så kan du göra helt egna inbjudningskort för hand så att varje kort blir unikt. Du kan ta vitt papper som bas, och vinrött papper som du klipper några bitar av med en formad sax. (Finns att köpa i leksaksaffärer) Du kan skriva ut foton på dig och din blivande man och klistra på. Skriv texten för hand med en guldpenna, rita några hjärtan, en stjärna eller en blomma/blombukett. Det blir lite scrapbooking av det hela. Eftersom varje inbjudningskort blir unikt så känner sig varje inbjuden gäst omtyckt, eftersom du har lagt ner sådan tid på att göra något speciellt för dem i samband med din dag.

Är det många gäster så kan du kanske göra ett eget kort på datorn med photoshop, ungerfär på samma sätt som om du skulle klippa och klistra för hand. Kontakta något framkallningsföretag på internet, hör med dem om de kan framkalla just den bilden till er. Var uppmärksam på hur hög/låg upplösning det är på bilden/kortet för det är inte alla fotoföretag som klarar låg upplösning.

När det gäller just att göra egna inbjudningskort så vill jag säga så här till dig: att leta bland bröllopssajter och tidningar efter inspiration till inbjudningskort är kanske inte rätt sorts inspiration för just dig. Man reagerar ju olika på olika saker. Om du Googlar på bilder med endast ordet "vinröd", eller "vinrött guld" så får du kanske upp väldigt mycket som du kan ta till dig på ett helt annat sätt. Kanske du kan Googla på bilder med ordet "scrapbooking"? Gå lite utanför ramarna här. Vad har du och din blivande man gemensamt? "Raggarbilar" eller matlagning? Djur? Hitta en gemensam nämnare så kan du kanske ha mer av den vinröda bakgrunden i scrapbooking-korten och klippa ut en bil, ett stekjärn eller en hund som silhuett i vitt eller guld? Det blir liksom lite roligt i korten samtidigt. Om vi tar t.ex. matlagning. Varje inbjudningskort har en egen bild med matlagning att göra. Klipp ut stekjärn, kastrull, morot, kycklinglår, paprika mm. Sätt dessa bilder på bordsplaceringarna. Utnyttja sedan detta till ev. lekar, t.ex. grönsaker i ett lag, kött/fågel/fisk i ett lag och köksredskap i ett lag.

Jag hoppas att jag kunnat få dig på lite annorlunda idéer…

Du kan göra ytterligare en rolig sak: vanliga tapeter. Se om du kan hitta billiga tapeter på t.ex. Rusta, så har du en bakgrund till dina inbjudningskort. Det blir lite lättare för dig. Dessa tapeter kan du kanske återanvända i dekoreringen av var ni ska ha festen. Ett tips är att ha en större tavla där du sätter tapeten i bakgrunden, sedan sammansätter du en text med t.ex. menyn för kvällen eller kvällens program. Texten går naturligtvis i guld. Om tapeten är vit med guld i, så skriv menyn/programmet på vinrött ark med guldfärg så att tapeten blir en "passe partout", en ram i ramen…

Efterhand som jag skrivit här så har idéerna poppat upp i huvudet på mig. Jag är kanske på helt fel väg, men ge inte upp. Är detta helt fel väg så hojta till. Då gnuggar jag mina geniknölar igen och kommer på något nytt.

Uppdatera gärna, och om du har tid, ta ett foto på hur du har gjort!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Niini
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär såg våra ut :) På Ebay fanns sidenband i alla regnbågen färger :)

janehellen80
0

Åh tack så mycket .. nu har det släppt å jag har börjat göra egna kort :)  kommer bilder senare…

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Gunlog
0

Oj, vad fina de är! Ja, man kan göra jättefint själv.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[snall]
0

De blev riktigt fina! Skrattande

Befabulous
0

Vinrött och guld låter otroligt tjusigt! Gud, vad alla är duktiga och gör egna kort! Själv tycker jag att det är ansträngning nog att umgås med så många släktingar en hel dag, haha! Så jag fuskar och beställer online! http://www.vistaprint.se/inbjudningskort.aspx - busenkelt!