Hjälp med 80-tals middag!
Om några veckor ska jag fixa i ordning en 80-tals middag.. Mat, dukning och underhållning ska ha koppling till 80-talet. Vi är sex tjejer och dom ska sätta betyg på allt det där.. Så känner verkligen lite press. Så nu behöver jag tips på vad jag kan laga för nått.
Förrätt har jag inte hittat någonting som passar, så kom gärna med tips. Till varmrätt har jag funderat på flygande Jakob, har hört att det var populärt då (jag föddes på 90-talet).. Till efterrätt blir det troligtvis gino (frukt, täckt med vit choklad, in i ugnen en stund).. Underhållning har jag funderat på att sjunga sing star the 80's, som vi faktiskt har hemma. Men middagen är på 3-4 timmar, så har ni förslag på vad man kan hitta på mer så kom gärna med förslag. Behöver hjälp med tips till dukning/pyntning också..
Kom igen, överös mig med tips nu
Jag ska slå skiten ur hemmafruarna och vinna detta som jag gjorde sist 
om jag hade vart dig så hade jag gjort:
förrätt: räkcoctali (lätt och bra före wellington som är ganska mättande)
varmrätt: filé wellington
efterrätt: gino (kiwi, jordgubbar och banan)
lyckas du riktigt bra med wellington så den är rosa och fin, egen sås till coctailen, å en riktigt bra gino (kom ihåg! ungsluckan öppen!) så lär du imponera stort! ;)
Okej. Flygande Jakob är jag expert på. (Det är vad mina vänner säger till mig, i alla fall.) När du gör den så ska du göra min sås som är som följer: Vispa 3 dl grädde Ta i 4-5 burkar tacosås, (styrka medium) och vänd ner dem med en slickepott, en burk i taget. Sedan tar du i salt och ketchup. Smaken ska vara lika delar ketchup och lika delar tacosås. Detta brer du på med slickepotten. Jag avråder från nötterna, ta istället bacontärningar, stek dem lite och strö över precis innan du lägger in det i ugnen. När det gäller förrätten så kan jag tipsa om en räkröra som vi gjort några gånger. Det är lite av det och lite av detta, alltså inga mått. Ta creme fraiche, gräddfil, rödlök i små tärningar, svart stenbitsrom, skalade räkor samt sajt och vitpeppar. Blanda ihop en röra av detta, häll upp i små glas, typ selterglas, häng en citronskiva på kanten och sätt ev. någon kexpinne som dekoration. Ska ni ha alkoholdryck till? Servera då ett vitt vin till detta. Är det alkoholfritt så rekommenderar jag faktiskt Ramlösa till. Kan kanske verka lite snålt, men det friska i Ramlösan till det kraftiga i gräddfil, creme fraiche och även sältan, kan bli en hit. När det gäller 80-tal så var det typiska att man skulle ha 2 enkla ljusstakar på bordet, en på var sida. Det var ju poppis med färger då, så hittar du t.ex. starkt rosa ljus och samma färg på servetterna så är det ett plus. Glöm inte ljusmanchetterna! De ska vara i samma färg som ljusen, så skrikiga som möjligt! Det är vad jag kan komma på precis nu. Fråga gärna fler frågor så att vi kan hjälpa dig mer.
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Tack båda två.. Problemet med räkor är att min kusin inte tål det
Annars hade jag gärna gjort räkor..
Flygande Jacob (döpt efter Ove Jacobsson) är inte så typiskt för just 80-talet men visst åt man det då med, men det var mer populär på 70-talet tror den första gången släpptes i kokbok mellan 74-76, minns inte exakt. Det som var inne då på 80-talet mycket ostpajer, chilirätter samt snabbmakaroner-rätter som makaronpudding, makaronröra och liknande. Släpptes många makaronkokböcker. Det var också mycket populärt med glassdrinkar. Vi får inte heller glömma cheesecake och banana split!
När det gäller pynt och dukning var det populärt med mycket vitt eller svart med starka färger. Här är ett exempel.
Recept på populära maträtter 80-talet:
Ostpaj
Ostpaj (lite avancerad)
Makaronpudding
Makaronpizza
Glassdrink
Swiss
Cheesecake
Banana Split
Ostpaj låter gott.
Att det ska vara så svårt med förrätt och varmrätt..
#4 Överallt där jag har kollat så står det att flygande J är typiskt 80-tal.. ^^
#6. Visst är den med under 80-talet också och lika populär som under 70-talet. Man ser den även i vissa 80-talsserier dessutom. Men skulle nog påstå det är en 70-talsrätt mer, även om den lagades under 80-talet och än idag. 
Paté, gärna inbakad, mousse, quiche, gravad fisk, inbakat kött och rimmad kyckling är nog rätt mycket 80-tal.
/Désirée
Jag förstår att du har Googlat en hel del på 80-tals mat. Jag är inte själv sådär jätteförtjust i inbakat, men inbakad fläskfilé verkade ju vara en populär rätt. Och, som många skrivit, tonfisksallad…
Varför inte göra tonfisksallad till förrätt?
Nu är middagen avklarad, igår blev den äntligen av. Den blev ganska lyckad om jag får säga det själv, dom tyckte att maten var god iallafall.
Det blev räk cocktail till förrätt, min kusin fick tonfisk istället för räkor.
Flygande Jakob till varmrätt, med ris då såklart. Hade nötter vid sidan om som dom fick lägga på om dom ville.
Efterrätt blev gino med jordgubbar, hallon, blåbär, kiwi och banan + hemmagjord vaniljglass vid sidan om.
Spelade 80-tals musik i bakgrunden under middagen, och sen sjöng vi sing star the 80's. Och sen spelade vi yatzy.
Alla sa till mig att jag borde bli kock, så antar att dom tyckte om maten. När dom kom bjöds dom även på alkoholfri cosmopolitan och "flygande tefat", ni vet det där äckliga pappersgodiset med surt puller i.
Slänger upp lite bilder, den första på dukningen
Flygande Jakob är inte så mycket att ta kort på, så det skippade jag hehe
Blev ju jättefint! Mysigt och påminde om 80-talet. 
Det blev riktigt fint och vill faktiskt se flygande jakob, tycker allt såg gott ut!
Hej vänner! Har varit off ett tag, då jag haft för mycket omkring mig. Detta ser såååå fint ut! Du är verkligen duktig, du!
Hoppas du vinner igen!