Hur kan man få till ett katt-tema?
Jag och katten skall ha en kombinerad födelsedagsfest för oss båda och jag har bjudit in en massa vänner. De flesta ser det nog som min födelsedagsfest, så jag vill gärna ha ett litet katt-tema på festen för att man inte skall glömma bort att även kissen skall firas. Och då katter generellt har så låg status i samhället vill jag gärna lyfta fram katten lite grann, för att visa att katter är värda att uppmärksammas.
Så hur kan jag få till ett katt-tema på festen? Det enda jag kan komma på och som jag tänkt göra är att ha en tårta där jag spritsar ett kattansikte med glasyrfärg.
I övrigt är jag totalt renons på ideer, så alla tips här mottages tacksamt!
Ge en liten dessert till katten och visa gästeran innan ni börjar äta. Gärna en lite "Flaschigare" dessert till katten än till er, så att det uppmärksammas. :)
Servetter, lekar och dekorationer, finns väl hur mycket som helst som du kan anpassa…
Småkakor du tryckt ut med kattformar. Beroende på skicka hem en liten påse kattgodis till de som har katter hemma själva.
(Personligen anser jag att du bör fira din födelsedag med dina vänner, och katten kan få en egen dag som du klappar extra mycket och bjuder på något gott, men det är endast min åsikt. Detta då dina vänner vill fira sin vän - dig, ej dennes katt (hund, ödla eller orm). Tema på festen går trots detta att ha, även kattema, men då för att det speglar dig, ej för att fira katten.)
Servetter och kattkakformar låter intressant. Var kan man hitta sådana? Servetter finns ju i livsmedelsbutiker, men kanske inte just med kattmotiv.
Dekorationer, menar du prydnadssaker då, eller finns det något annat kattaktigt i dekorationsväg?
Dela ut kattgodispåsar till de som har egna katter var också en bra idé, det skall jag göra.
Jag brukar fira kattens födelsedag ensam med katten och låta den få göra extra roliga saker. Sen brukar jag ha ett kattkalas med vänner någon helg före eller efter. I år sammanföll det med att jag fyller jämnt, så därför blev det kombinerat i år.
Katten själv vet ju inte att hon fyller år, så det är ju för kattens ära jag gör det. Det är lite politik över det hela också, katten har så dålig status i samhället så jag vill ha en kattfest varje år för att lyfta fram katten som art. Normalt sett har jag alltså hellre kattfest än en födelsedagsfest för mig, men eftersom jag fyller jämnt så blir det lite annorlunda i år.
Tipsen jag fått här nu hade ju varit toppen under mina tidigare - och mer rena kattkalas, men det är först i år som jag kom på idén att fråga här.
Mitzerl; det är nog att kolla runt dels i mataffären, sedan affärer i stil med Rusta/Ö&B, annars om du har Lagerhaus i närheten… Finns garanterat online, men vet ej om du gillar att beställa online? (Viss risk att det är dyrare då också.)
Dekorationer, allt möjligt, bilder på katter, serpentiner med tassar har jag sett någon gång (kanske svårt att hitta i butik åter igen), ballonger med kattmotiv (samma som tidigare, dock går att köpa neutrala och själv måla dit katt/tassar innan de blåses upp), konfetti i form av tassar, "kattöron" till gästerna är ytterligare ett alternativ…
Vad kul att tipsen gått hem, hoppas att du får en trevlig fest! =)
Tänkte ha en tipsrunda med kattfrågor på festen, utplacerade i olika rum. Jag är snart färdig med frågorna och tänkte testa dem här på er om ni har lust att svara.
Så jag får ett grepp om frågorna är för lätta eller för svåra…
1. Vilka sjukdomar är det vanligast att vaccinera katter mot?
a) Felin leukemi och vingelsjuka b) kattsnuva och kattpest c) hypertrofisk kardiomyopati (HCM) och giftstruma
2. Hur gammal måste en kattunge vara när man säljer den enligt svensk lag?
8 v. b. 12 v. c. 14 v.
3. Vilken kattmat anser kattnutritionister vara bäst och i vilken ordning?
(BARF = biologiskt anpassad rå föda)
a. 1. BARF, 2. blötmat, 3. torrfoder b. 1. torrfoder, 2. blötmat, 3. BARF c. 1. BARF, 2. torrfoder, 3. blötmat
4. Vad är en raskatt?
a) en katt där någon av föräldrarna var en raskatt b) en katt som utseendemässigt stämmer in på en rasstandard c) en katt med stamtavla
5. Människan har 206 ben i kroppen. Hur många har katten?
a) 45 st. b) 145 st. c) 245 st
6. Vilken av följande är en kattras?
a) Angora b) Norsk skogskatt c) Sokoke
7. Vad heter den kattras som mest liknar vår svenska huskatt?
a) Nordiskt korthår b) Europé c) Norsk skogkatt
1, B
2. B
3. C
4. C
5. B
6. B
7. A
Mitt svar (med några gissningar)… =)
Kul att du ville svara, Moa! Du hade 3 rätt av 7.
Rätt svar på det du svarade fel:
3. BARF är bäst, sen blötmat o sist torrfoder. Blötmat ligger ju närmast den mat katten äter när den jagar.
5. Katten har 245 ben. Den har alltså fler ben än människan, det är ju därför den är så vig.
6. Sokoke. Detta är en lite lurig fråga och ingen av dem på festen knäckte den heller. "Norsk skogskatt" har ett s för mycket i sig. Rasen heter Norsk skogkatt. Många som säger att de har eller haft en norsk skogskatt har i själva verket en huskatt, då de som har en raskatt brukar veta hur rasen uttalas och skrivs, då det ju står på stamtavlan. Sokoke är en katt som härstammar från skogarna i Kenya, en ovanlig ras.
7. Europé. Nordiskt korthår som du svarade (och många på min fest också) finns ingen ras som heter, det var en "ras" jag hittade på för alternativets skull.
I lördags hade jag festen och den blev väldigt lyckad! Mitt katt-tema bestod av följande:
* Kattservetter
*Kattcupcakes http://www.recept.nu/leila_lindholm/kakor_och_tartor/agg_och_mejeri/leilas_vanilla_cat_cupcakes/
* Kattlådekaka. Inspirerat av http://www.kokaihop.se/recept/kattlada men innehållet blev en smulpaj
* Tårta som liknade ett kattansikte
* Tipsrunda med kattfrågor
* De av gästerna som har katter fick ta med sig catsticks hem till varje katt
Jag är väldigt nöjd över festen och många tyckte det var väldigt kul med katt-temat och ville ha receptet på kattcupcakesen. Tipsrundan blev ju också en kul grej, ingen hade alla rätt så det var lite kluriga frågor även för kattmänniskorna. Som första pris hade jag en burk med kattgodis.
Vad kul! Låter som en lyckad fest med mycket gott! =)

Har du några bilder på tårtorna ? :D
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.