Fest & kalas iFokus

Fest & kalas

Etikettmat-dryck
Läst 6645 ggr
AnnaCathrina
11

Soppa till många

Hej! Jag tänkte fira min fyrtioårsdag med öppet hus och då bjuda på soppa som kan stå och hållas varm under många timmar utan att bli tråkig.

Jag tänkte mig en kycklingsoppa med bacon, morötter och linser. Till det bröd och ost.

Men det jag undrar är hur mycket jag ska beräkna per person? Och om nån har tips på hur jag bäst ordnar med soppan? Jag tänker bjuda omkring 80 personer och kan ju inte ha en kastrull med soppa till alla samtidigt utan tänkte väl göra soppan innan och sen så värma på efter hand. Kan det funka?

Någon som har andra tips eller kanske förslag på en annan soppa som kan funka?

Jag ska ha öppet hus hela dagen, från förmiddag till kväll och tänkte ha så mycket färdigt som det bara går så jag slipper står i köket.

Tar tacksam emot all tips och idéer.

Åsa S
0

Gulaschsoppa brukar också vara populär och lätt att laga.

Ofta kan man ju frysa ner soppa så länge som det inte är potatis, pasta och dyl i. Så mycket kan man ju göra långt i förväg och frysa in i bunkar och bara ta upp och värma efter hand. Blir det nått över har man färdig fryst soppa i frysen så man har middagsmat.

Jag hade kanske gjort nån vegetarisk soppa med, finns ju vegetarianer eller folk som bara föredrar vegetariskt och inte är så förtjust i kött.

Jag skulle nog beräkna runt 4-5dl per person fast jag kommer från en släkt med storätare finns nog de som äter mindre med, speciellt som du ju ska ha smörgåsar och dyl + linser är ju mättande.

Zofia89
0

Jag skulle nog laga nån soppa med kött. Tror kycklingen kan bli ganska trådig när den står länge! Drygt 3dl/pers borde räcka =) Beror ju på hur mättande soppa du lagar ;)